torsdag 31. mars 2011

Noen blogg-tips

Jeg innrømmer. Jeg er ikke særlig flink til å følge med på bibliotekfaglige blogger. De bloggene jeg leser (og det er bare noen få) omhandler stort sett hverdagslivet til nære og kjære - med unntak av Tinas blogg som blander det faglige og det private.

Men noen blogger jeg absolutt burde følge med på er disse:

Cecilias tankar - en blogg om litteratur, lärande, kommunikation och livet
Cecilia og jeg gikk bibliotekarutdanninga i Umeå sammen - og vi har begge to etter hvert havnet i skolebiblioteksektoren. Cecilia er samordner for skolebibliotekene på Ekerö utenfor Stockholm, og er dessuten leder for Skolbibliotek Öst, en av fem regionale skolebibliotekforeninger som samarbeider om nettstedet skolbibliotek.se (for å avspore litt så var jeg faktisk leder for Skolbibliotek Mitt mellom 2003 og 2006).
Cecilia skriver mye tankevekkende om skole- og bibliotekutvikling, om sosiale medier og om biblioteket som læringsarena. Samtidig må jeg innrømme at noe av det hun skriver gjør meg litt stresset - hun har bestemt seg for å følge med på "bare" 800 twitrere siden det tar så mye tid. Hjelp, jeg følger jo ikke med på noen!!

Omvärldsbloggen - Stefan Pålsson om IT i skolan
"Omvärldsbloggen drivs av Skolverket och är en del av portalen It i skolan.  Omvärldsbloggen behandlar och diskuterar aktuella frågor och problemställningar kring it i skolan, både i Sverige och i resten av världen" 
Denne bloggen har jeg ved flere anledninger sett henvisninger til, men jeg har aldri tatt meg tid til å ta den i nærmere øyesyn. Nå har jeg gjort det, og her er det mye spennende!

Trangt i hylla - en kasseringsblogg fra Buskerudgeriljaen
Fordi det er altfor trangt i hyllene mine. Fordi jeg ser at det er slik på veldig mange bibliotek. Fordi vi absolutt må prøve å gjøre noe med det. Og rett og slett fordi det veldig underholdende å lese om de fullstendig utdaterte bøkene som nå har gjort sitt! :)



3 kommentarer:

  1. Utrolig bra blogger! Mye faglig godt stoff her. Må nok "følge" noen av disse... Morsom den kasseringsbloggen. Kanskje noen rett og slett blir inspirert til å lese bøkene :-)

    SvarSlett
  2. At dere må presentere andre blogger var et godt påfunn av meg. Cecilia forteller med overskrifta "Kunskaper om världen, kunskaper i världen" fra en debatt om "Kunnskap för framtiden". Der fikk jeg sansen for Sven Lidman og Lars Benon. De må jeg finne ut mer om.
    Trangt i hylla er sjarmerende og bidrar absolutt til leselyst.
    Omvärdsbloggen ble jeg kjent med hos Bodil. Den er på plass i min bloggroll. Det er Cecilia også.

    SvarSlett
  3. Trangt i hylla brukar jag läsa - med stor behållning dessutom. Och jag tycker det är så otroligt humoristiskt skrivet så jag försöker läsa den när jag är ensam för att inte få undrande blickar när jag skrattar så jag gråter :-)

    SvarSlett