mandag 4. april 2011

Digidel

Syns dette er interessant - ikke bare for svensker!

Kampanjen Digidel 2013 lanseres i morgen (5. april), og har følgende utgangspunkt:

Det finns behov av en stor samlad insats för att öka den digitala delaktigheten i Sverige. 1,5 miljoner svenskar från 16 år och uppåt använder aldrig eller sällan Internet och e-tjänster. Tillgång till bredband garanterar inte kunskap att använda Internet. Det finns ett starkt samband mellan Internetanvändning och socioekonomiska villkor. Åldern har starkast inverkan, därefter inkomst och utbildning. Sambanden är svaga bland de yngre men starka hos de äldre.
Insatser har gjorts från flera håll för att minska den digitala klyftan och öka e-delaktigheten, men det behövs mer. Folkbildningen och biblioteken har olika roller, men förenas i att vi alla har uppdrag om ökad delaktighet, tillgänglighet och demokrati. Vi har betydligt större möjligheter att öka den digitala delaktigheten om vi arbetar strategiskt tillsammans, lokalt, regionalt och nationellt utifrån de roller och uppdrag vi redan har.

3 kommentarer:

  1. Høres absolutt interessant ut :-)

    SvarSlett
  2. Så bra - innsats for å utjevne digitale forskjeller. Bibliotekarer vil kunne komme i kontakt med mange av de fortsatt analoge. Ei spennende utfordring.

    SvarSlett
  3. Dette kan vi jo relatere direkte til Krumsvik: for å være en del av barnas digitale dannelsesreise må vi vi hva som finnes "der ute" og selv være digitalt kompetente. Kan disse tallene sammenlignes med Norge? Er ståa bedre her? Det må jeg finne ut. Etter at oppgaven er levert...

    SvarSlett