tirsdag 29. mars 2011

PhotoStory

På studiesamlinga i forrige uke fikk vi lære oss å bruke PhotoStory - digital bildefortelling. Dette er enkelt og veldig artig!!

Jeg har laget to fortellinger. Den første er fra en ferietur til Shetland for noen år siden. Jeg og lillesøstera hadde en drømmeferie - men kommentarene fra elevene mine i forkant kunne deles inn i to kategorier:
1) hvor i all verden ligger Shetland? og
2) hvorfor i alle dager drar dere dit??
Vel, er man født og oppvokst på ei øy så lokker det alltid å oppdage andre øyer (dere skulle bare se min 10-i-topp-liste over plasser jeg ønsker å reise til - minst åtte av dem er omgitt av vann...).
Det var ikke noen sol- og badereise. Vi var utrustet med stillongs, lue og votter - og fikk bruk for alt sammen, enda det var i midten av juni. Men det gjorde ingenting - for vi fikk oppleve fantastisk natur og møtte fantastiske mennesker. Hvis dere ikke har vært der - dra!!

Noen av bildene er redigert i PhotoFiltre, andre har jeg bare beskåret litt direkte i PhotoStory. Musikken er fra PhotoStory, jeg fant musikk som passet ganske godt og da var det enklere enn å laste opp musikk selv (da det jo også er et spørsmål om opphavsrett etc). Jeg fant ganske raskt ut at det var en utfordring ikke å skrive for mye og la bildene tale for seg selv. Neste gang må jeg kanskje prøve å legge til tale. Men da skravler jeg sikkert i vei altfor fort og altfor ivrig...


Så til fortelling nr 2. Denne har bibliotekfaglig tema. Når jeg begynte å jobbe ved Mosjøen vgs studiested Kippermoen (eller Vefsn vgs som det hette den gang) var biblioteket i behov for "makeover". Nesten ingen brukte biblioteket, og det var ikke særlig innbydende. Jeg fikk mer eller mindre "frie hender" og takket vare kjempesnille vaktmestere (som jeg av og til bestakk med kake) har vi nå et lyst og tiltalende biblioteklokale.
I dag er biblioteket aktivt brukt av både lærere og elever. Jeg har fortsatt lang vei å gå mht det pedagogiske - jeg er f eks ikke særlig flink på brukeropplæring, det er jeg klar over. Men jeg vil gjerne tro at trivsel også er en viktig del i å få elevene til å bruke biblioteket. Og noe må jeg jo ha gjort rett med tanke på fjorårets arbeidsmiljøpris... :)

Også denne gang har jeg brukt musikk som finnes i programmet. Noen av bildene er redigerte i PhotoFiltre. Vanligvis redigerer jeg i Paint (og en sjelden gang i IrfanView) men det ser ut for å være litt flere funksjoner i PhotoFiltre. Brukte lang tid på å lage fortellingen - hovedsakelig fordi det tok timer å gå igjennom alle gamle bilder på plater og minnepenner for å finne de jeg ønsket å bruke. Jeg fotograferer mye...! Fornuftig bruk av tid? Vet ikke, men jeg hadde veldig moro. Og jeg har lenge tenkt å samle alle "før- og etter"-bilder fra biblioteket. Nå fikk jeg gjort det på en spennende måte!

8 kommentarer:

  1. Jeg vil også til Shetland! Med denne bildefortellingen får du kanskje oppdrag fra reiselivsbransjen :-)

    Kjempeartig å se forandringene på biblioteket - skikkelig profft!Så utrolig mer spenstig enn kun "før-og-etter-bilder" :-)

    SvarSlett
  2. Storimponert, det er alt jeg kan si. Bøyer meg i støvet for fotografen, redaktøren, ildsjelen og alt annet man kan kalle deg. Fikk både lyst til å dra til Shetland og fikse mer på biblioteket mitt.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for det, begge to! :) Jeg brukte som sagt en god del tid på oppgaven - hvorvidt det var rett prioritering kan diskuteres, men alternativet var å sette i gang med boka til hr Krumsvik... og da var det plutselig veldig artig å fikle med PhotoStory... :)
    Har lest noen sider av boken hans nå - nynorsken er ikke noe problem (har man en fortid i Sogn&Fjordane er dette "a piece of cake"), men det er tunglest med sånn sirka en milliard fotnoter per side...!

    SvarSlett
  4. Så lurt å ta bilder under hele prosessen. Tror vi må ta den studieturen til Mosjøen snart :-)

    Jeg er heller ikke enig med elevene dine! Flotte bilder fra Shetland - og for en natur...

    SvarSlett
  5. To svært gode bildefortellinger. Nydelige bilder fra Shetland og sjarmerende dokumentasjon av bibliotekfornyelsen (var du forutseende?). Det beste med filmene er likevel storyene - innhold, mening, budskap.
    Fint at du forteller om arbeidet med dem og Photo Story. Å finne, vurdere og velge bilder tar mest tid. Resten er kos.
    Med tanke på læring. Du brukte mye, mye tid på å lage fortellingene. Og hadde det moro. Heller enn å lese i ei bok (Krumsvik).
    Gratulerer så mye med arbeidsmiljøprisen. Hva de mistet i Örnskiöldsvik.
    Jeg har danske venner som anbefaler Shetland. Nå en svensk bibliotekar. På tide å besøke slekta.

    SvarSlett
  6. Shetland er flott - naturen ligner litt på Lofoten...men vi har ikke så fine bibliotekbygg, da!

    Veldig inspirernde bilder fra oppussinga av biblioteket. Var det satt av penger til dette arbeidet fra før? Eller ble det prioritert av driftsenheten underveis? Rektor?

    Vi har akkurat fått pusset opp biblioteket på avdeling Gravdal, med veldig godt resultat. Men det har vært på planen i mange år, det tok sin tid før det ble bibliotekets tur.

    SvarSlett
  7. Mener å ha hørt at folkebiblioteket i Lerwick er flyttet inn i nye lokaler nå - bygget jeg tok bilde av er jo en gammel kirke, og kanskje ikke så velegnet til bibliotekvirksomhet. Men som sagt, veldig imponerende, da!

    Det var ikke satt av noen midler til oppussinga hos meg, nei. Maling og de nye tidsskrifthyllene gikk på budsjettet til drift/vaktmester, DVD-hylle og sofaer tok jeg på budsjettet mitt (har noen kroner merket "inventar"). Men det er fordelt over flere år, vi begynte med ommalinga høsten 2007 og den siste sofaen kom på plass i fjor sommer.
    Vaktmesterne har vært kjempehjelpsomme, men de har ikke trengt å løfte en eneste bok. Det har jeg gjort selv... :)

    SvarSlett