fredag 25. februar 2011

Inntrykk fra 1. samling

Artig å være student igjen! Men jeg innrømmer... etter å ha stått opp 03.15 for å ta toget Mosjøen-Bodø på tirsdagsmorgenen, var det ikke helt enkelt å beholde fokus en hel, lang kursdag...!

Mye av innholdet den første dagen dreide seg om blogging. Kanskje hadde det vært en idé å gi oss i oppgave å opprette en blogg allerede før samlinga, sånn at vi raskere hadde kommet i gang med å jobbe med selve innholdet?
Jeg har blogget i flere år (hovedsakelig for at slekt og venner hjemme i Sverige skal kunne følge med på hvordan jeg har det i utlandet) - men ikke via blogger.com, så en del tekniske "duppeditter" er nye, og jeg har fått opp øynene for flere gode verktøy som Prezi och ScreenHunter.

Dag to fikk vi en interessant gjennomgang av Internets historie helt fra den spede begynnelse. Mange tips på gode nettsider - jeg skal lage en sammenstilling og sende til lærerne på min skole, tror de kan ha nytte av det!

Et uventet innslag var Edvard Hoems forelesing om Bjørnstjerne Bjørnson og Elias Blix. Kjempeinteressant, og jeg som kan fryktelig lite om norsk historie lærte masse! Hoem er en fengende foreleser. Men - når det er sagt - så tenker jeg at når vi i utgangspunktet har begrenset tid til å sette oss inn i store fagfelt, så burde det være prioritet.

I fjor hadde jeg ikke lest noe av pensumlitteraturen før første treff - denne gangen tenkte jeg være litt bedre forberedt. Så jeg leste de begge rapportene om LK06 og læreplaner i sin helhet, og begynte med IKT-boka 2.0. Så viser det seg att bare en tredel av rapportene er pensum, og at IKT-boka er fjernet. Oops. De der siste minutten-endringene hadde jeg ikke fått med meg. Altså, jeg har sikkert fått med meg nyttige ting gjennom lesinga (kommer nok å bruke rapportene når jeg skriver eksamensoppgaven), men når vi har begrenset tid til rådighet hadde det jo vært bra å starte med det vi faktisk MÅ lese...!

1 kommentar:

  1. Grundig og positiv vurdering av samlinga. Å opprette blogg på forhånd hadde fungert for deg, men ikke for alle? Neste samling blir det tid til å prøve ut PhotoFiltre, Photo Story 3 og ScreenHunter. Prezi og Weebly må dere finne ut av selv. Det klarer du lett.
    Mye nyttig fra Geir. Fint at du videreformidler noe av det.
    Arig at du likte Edvard. Innimellom har vi godt av helt andre impulser.
    Beklager det med IKT-boka 2.0, men som jeg sa på samlinga: Du har igjen for å lese boka.
    Du skriver godt - også på norsk.

    SvarSlett